• Io Merola

Hoe je de beste buttons voor conversie creëert

Bijgewerkt: mrt 11

Welke kleur geef je de buttons op je website? Welke vorm kies je? Schrijf je in de gebiedende wijs of in de ik-vorm? Hoe maak je je knoppen aantrekkelijk zodat potentiële klanten erop klikken?


Dat waren de vragen waarmee we aan de slag gingen tijdens de Copy Class van 22/02 - "De Beste Buttons voor Conversie."


MAAR!


DE BESTE BUTTONS VOOR CONVERSIE BESTAAN NIET

(#sorrynotsorry)


Er bestaat niet:

  • 1 tekst die het meest tot actie aanzet.

  • 1 kleur die het felst opvalt.

  • 1 vorm met de grootste aantrekkingskracht.


De beste button voor conversie is volledig afhankelijk van de context waarin hij geplaatst wordt.



Toch heb ik me geen tijd en moeite bespaard om jou met deze blog een klein beetje slimmer te maken.


Laat me je enkele richtlijnen geven om converterende buttons voor je website te creëren.



EEN PERFECTE CTA IS MAATWERK


Hoe je button er het best uitziet, hangt af van verschillende factoren:

  • Wat wil je met je webpagina bereiken?

  • Wat is het doel van je button?

  • Wie is je lezer? Wat wil hij? Waarom is hij op jouw site?

  • Wat straalt je design uit? Welke kleuren en vormen gebruik je?


BEGIN WITH THE END IN MIND


Stel jezelf de vraag: Wat wil je dat je lezer doet nadat hij je tekst gelezen heeft? Wees direct en gebruik de taal van je doelpubliek.



DE KRACHTIGSTE CTA’S


Verweef geen fun & fleur in je button. Hou je buttontekst KO: Kort & Onweerstaanbaar.


De krachtigste CTA’s:

  • zijn to-the-point.

  • brengen je lezer in beweging.

  • vertellen je lezer duidelijk wat hem te doen staat.


TEST 1 2 3


Ik geef je 5 voorbeelden van korte, heldere buttons die door grote merken gebruikt worden. Of ze ook de meeste conversie opleveren voor jou???


Dat is onmogelijk te voorspellen!


Neem je tijd om zowel het visuele als het tekstuele van je buttons te testen. Op welke versie wordt het meest geklikt?


  1. Laat je inspireren!

  2. Start met analyseren!

  3. Ontdek de beste buttons voor conversie VOOR JOU!



#1 A BLAST OF CONTRAST


De landingspagina van Netflix ademt één actie uit: PROBEER NU. Er is bijna niks anders te doen op de pagina. De felrode button contrasteert like hell en de directieve tekst dwingt je als het ware om erop te klikken.




#2 ROUND & ROUND


Ook Red Bull scoort met een rode button op een eenvoudige, rustige pagina. De tekst is veel toegankelijker. Geen gebiedende wijs, maar evengoed een korte, heldere boodschap. Door de hoekjes af te ronden, word je als lezer meer op je gemak gesteld. Wij vinden rond fijner dan puntig (aka het bouba/kiki-effect)




#3 DE KRACHT VAN DE KEUZE


Spotify Premium kiest voor een groene button tegen een contrasterende achtergrond. Ze zetten de kracht van de keuze in. Door 2 klikbare opties te geven - weliswaar 1 opvallende en 1 minder aantrekkelijke – krijg je als bezoeker het gevoel dat je zelf kiest.




#4 DE IK-BUTTON


Proximus presenteert het voordeel van een CTA in 1ste persoon. Je lezer voelt zich meteen aangesproken en herkent zich in de boodschap. Hij kan zich beter voorstellen dat hij er – bij dit voorbeeld – daadwerkelijk voor gaat.




#5 REPEATREPEATREPEAT


Twitter gaat voor herhaling. Want wat je meer ziet, ga je automatisch leuker vinden. Door de knoppen bovenaan rechts vast te zetten op de pagina, blijven ze steeds in ons zichtveld. Dat triggert onze aandacht. Conversieverhoging gegarandeerd. Maar niet overdrijven, hè?





COMPLEET ZONDER INSPIRATIE?


Test één van de meest gebruikte CTA's uit. Ik heb ze voor jou verzameld in dit blauw button book:


Gratis E-book


Download hier ->


64 keer bekeken0 reacties