De reden dàt ge start is minstens zo belangrijk als wàt ge start. So what’s your why?

In de afgelopen 2 jaren hielp ik tientallen ondernemers om uit hun woorden te geraken en om hun boodschap zo compact en krachtig mogelijk te verpakken, waardoor de juiste klanten bleven plakken.

Vandaag wil ik het ff met u hebben over waarom ik mijn business opstartte in een wereld waarin echt superveel mensen ongeveer hetzelfde lijken te doen.

Want misschien zit ge momenteel ook in de positie dat er zoveel anderen hetzelfde zeggen als gij, waardoor het moeilijk voor u wordt om uit te vogelen hoe ge der uit springt en hoe ge u differentieert.

Zelf bevind ik me bij COPIO Copy & Content nu niet direct in een positie waarin ik puur voor het geld werk.

Ik leef een vrij leven en ik doe wat ik graag doe, wat in mijn ogen veel belangrijker is.

Door het schrijven van teksten om ondernemers te ondersteunen in de effectiviteit van hun marketing, kwam ik tot de conclusie dat er een enorm grote frustratie heerste bij deze mensen. 

Ze lopen verloren in een wereld waar iedereen vertelt wat ze ‘moeten’ doen, wat ze ‘moeten’ zeggen en zelfs wat ze ‘moeten’ verdienen.

Ze weten niet wie ze zijn, ze weten niet wat hun werkelijke missie is, ze zijn de link met hun eigen verhaal kwijt.

En die enkelingen die wel dicht bij zichzelf staan, missen vaak de kennis om hun boodschap zo over te brengen dat ie ook aanslaat bij het gewenste doelpubliek.

Dus ik dacht – fuck it – ik ga hen helpen met hetgeen ik het beste kan, en dat is hen motiveren om hun maskertje(s) af te zetten en hen inspireren om zich los te maken van wat de hele wereld denkt, om naar binnen te keren en daar te gaan voelen welke boodschap klaar zit om te delen.

Ik leer ze om de juiste woorden op de juiste plaats te zetten, zodat ze zelf hun ideale klant keer op keer – via elk kanaal en op alle mogelijke manieren – recht in het hart raken.

En het is niet zo dat ik de volgende rijke goeroe wil worden, absoluut niet en verre van.

Ik creëerde mijn aanbod omdat er zoveel behoefte is aan echtheid.

Omdat er zoveel mensgerichte ondernemers zijn die nood hebben aan een ethische, authentieke manier om hun boodschap te delen, er impact mee te maken en er warme leads mee te verzamelen.

Fast forward naar dit moment: ik denk dat de reden waaròm ge iets opstart net zo belangrijk is als wàt ge start.

Ge vindt tegenwoordig overal aankondigingen van mensen die een zaak opstarten met maar één doel: dat ze der een paar euro’s mee verdienen.

En ’t is niet zo dat ze dat doel letterlijk uitspreken, maar ge merkt het aan alles wat ze doen. Hun motivatie is overduidelijk: show me the money.

Daarom vind ik het zo belangrijk voor u dat ge helemaal helder hebt wat uw persoonlijke motivatie juist is.

Wat is uw bijdrage aan deze wereld?

Want der moet toch méér zijn aan het opbouwen van een onderneming dan er alleen hier en daar een zakcent mee te verdienen?

Ik ontdekte dat de klanten die door mijn woorden worden aangetrokken, de klanten die met mij willen samenwerken en aan mij blijven plakken…

Awel, dat zijn allemaal mensen die hun hart op de juiste plaats hebben, die hun onderneming gestart zijn vanuit hun eigen expertise en ervaringen en van daaruit andere mensen werkelijk willen helpen.

Als ge uzelf deze vraag nog nooit gesteld hebt, pak dan ff een kladblok, open uw notitie-app of ga ergens een koffie’ke of een thee’ke drinken… en probeer es op te schrijven wat uw exacte motivatie is om uw bedrijf uit te bouwen, naast het inkomen.

Waarom doet ge wat ge doet?

Want hoe meer waarde ge aan de wereld geeft en hoe meer ge bezig zijt met het helpen van mensen, hoe meer ge ervoor terugkrijgt.

Als uw gedachten liefdevol zijn en uw energie krachtig straalt, dan gebeuren er magische dingen.

En als daarbovenop uw onderneming op de juiste manier in elkaar steekt, dan resulteert dat automatisch in meer inkomsten.

Als ge helder hebt waarom ge doet wat ge doet, probeer het dan eens te delen met de buitenwereld.

En ontdek hoe deze helderheid een impact maakt op uw volgers en hoe het u helpt om dagdagelijks in en aan uw business te werken.

Voilà, als ge tot het einde zijt gekomen van deze boodschap en ge vond dit fijn om te lezen, laat het mij alstublieft weten in de comments.

En als ge iemand kent die tegen een burn-out vecht of die de grond van zijn onderneming voelt schudden, deel dan dit artikel met hen.

Ge kunt ni geloven hoeveel tonnen nieuwe energie ge krijgt van het helder krijgen en het teruggrijpen naar de reden waarom ge in de eerste plaats uw business startte.

En een extra tip: als uw reden alleen maar over uzelf gaat, dan zult ge altijd dicht tegen een burn-out blijven. Maar als uw reden gaat over anderen, dan gaat ge versteld zijn hoeveel kracht het u geeft om over elke struikelblok heen te geraken.

Met liefde en enthousiasme,

Ioana

PS Wist ge dat ik een boek aan ‘t schrijven ben en dat ge het hele proces van totstandkoming hier kunt volgen?

Zet u op de wachtlijst en krijg een mailtje bij nieuwe toevoegingen…

Wachtlijst boek Ioana

Eén reactie

  1. Awel, dat vind ik nu ook.
    Kroatië is zo’n mooi land en dat wil ik met iedereen delen, ook al hebben we maar 5 kamers, Iedereen mag weten dat we in het mooiste land van Europa wonen. Ik schrijf met plezier hoe mooi dat hier allemaal is en ja rijk zal ik er ook niet door worden, maar misschien wel de Kroatië specialist!

Reacties zijn gesloten.